Головна » Статті » Методичний кабінет » Кабінет історії

Пам'ятки

Пам'ятки

Як скласти історичне повідомлення

• Аналізувати історичні факти і події – це значить:

* Визначити час (хронологічні рамки), до якого вони відносяться.

* Назвати характерні риси історичних фактів, подій.

* Виділити в цьому переліку головні та другорядні риси (головні – ті, без яких дані

факти чи події втрачають свою значимість).

* Визначити, чи існує зв′язок між фактами, подіями (причина – наслідок).

• Дайте оцінку (значення) подіям, фактам для подальшого історичного розвитку.

• Висновки повинні відноситись до головного в аналізі і мають бути тісно пов′язані з аналізом

раніше розглянутого історичного матеріалу. Порівняти висновки з висновками підручника.

Аналіз → оцінка (значення) → висновок

Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів

Історичний факт першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне явище комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний процес – ланцюг взаємопов’язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв’язками історичних подій і явищ:
• коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
• де вони проходили;
• за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
• який розвиток вони отримали надалі;
• яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
• яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
• який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
• випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
• які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?
Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
• коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
• на який період історії людства вони припадають;
• як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
• як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
• складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.

Схема аналізу історичного документу

• ХТО АВТОР ЦЬОГО ДОКУМЕНТУ? ЧИЇ ІНТЕРЕСИ ВІН ЗАХИЩАЄ?
• ПРО ЩО РОЗПОВІДАЄТЬСЯ В ДОКУМЕНТІ? ЯКА СТОРОНА ПОДІЇ ЧИ ЯВИЩА ЗАМОВЧУЄТЬСЯ?
• КОЛИ НАПИСАНИЙ ЦЕЙ ДОКУМЕНТ? ЯК МОГЛИ ВПЛИНУТИ НА НЬОГО АВТОРИ, ІСТОРИЧНІ ПОДІЇ ЧИ ЗАГАЛЬНА СИТУАЦІЯ В ЦЕЙ ПЕРІОД?
• ДЕ ВІДБУВАЛАСЯ ПОДІЯ, ПРО ЯКУ ЙДЕТЬСЯ В ДОКУМЕНТІ?• ЯКИМИ МОТИВАМИ КЕРУВАВСЯ АВТОР ДОКУМЕНТУ?
• ЯК ЦЕЙ ДОКУМЕНТ КОРЕСПОНДУЄТЬСЯ З ІНШИМИ СВІДЧЕННЯМИ ПРО ЦІ ФАКТИ, ПОДІЮ, ЯВИЩЕ ЧИ ПРОЦЕС?

Складання історичного портрету

• Історичні умови, виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
• Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
• Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
• Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
• У чому значення діяльності цієї особистості.
• Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?

АФОРИЗМИ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ

ІСТОРІЯ - СВІДОК МИНУЛОГО, СВІТЛО ІСТИНИ, ЖИВА ПАМ’ЯТЬ.

ІСТОРІЯ - ЖИТТЯ ПАМ’ЯТІ.

ІСТОРІЯ - ЦЕ СВІДОК ЧАСУ, УЧИТЕЛЬКА ЖИТТЯ.

НЕ ЗНАТИ ІСТОРІЇ - ОЗНАЧАЄ ЗАВЖДИ БУТИ ДИ­ТИНОЮ.

ЦИЦЕРОН

ЩОБ ПИСАТИ ІСТОРІЮ ГІДНИМ ЧИНОМ, ПОТРІБНО ЗАБУТИ ПРО СВОЮ ВІРУ, СВОЮ ВІТЧИЗНУ, СВОЮ ПАР­ТІЮ.

П. БУАСТ

ІСТОРІЯ - НАЙВИЩИЙ УЧИТЕЛЬ, В ЯКОГО НАЙГІР­ШІ УЧНІ.

І. ГАНДІ

ІСТОРІЯ - ЦЕ НАУКА ПРО ТЕ, ЧОГО ВЖЕ НЕМАЄ Й НІКОЛИ НЕ БУДЕ.

ІСТОРІЯ - ЦЕ НАСАМПЕРЕД МУЗА.

ІСТОРІЯ - ЦЕ НАУКА ПРО ТЕ, ЧОГО ВЖЕ НЕМА Й НЕ БУДЕ.

П. ВАЛЕРІ

ІСТОРІЯ - ЦЕ НАУКА, ЩО ВИВЧАЄ МИНУЛЕ ЛЮД­СТВА В УСІЙ ЙОГО КОНКРЕТНОСТІ Й РІЗНОМАНІТ­НОСТІ.

ІСТОРИК - ЦЕ ЗВЕРНЕНИЙ У МИНУЛЕ ПРОРОК.

Ф. ШЛЕГЕЛЬ

ІСТОРИК - ЦЕ НЕРІДКО ЖУРНАЛІСТ, ЗВЕРНЕНИЙ У МИНУЛЕ.

К. КРАУС

ІСТОРІЯ - ЗАНАДТО СЕРЙОЗНА СПРАВА, ЩОБ ДОВІ­РИТИ ЇЇ ІСТОРИКАМ.

Й. МАКЛЕОД

ІСТОРІЯ - ЯК М’ЯСНИЙ ПАШТЕТ: КРАЩЕ НЕ ВДИВ­ЛЯТИСЯ, ЯК ЙОГО ГОТУЮТЬ.

ХАКСЛІ

ІСТОРІЯ БІЛЬШОЮ ЧАСТИНОЮ ЯВЛЯЄ СОБОЮ ВИДО­ВИЩЕ, ГАНЕБНЕ ДЛЯ ЛЮДСТВА.

ЗЬОЙМЕ

ІСТОРІЯ ВЧИТЬ ЛИШЕ ТОГО, ЧОГО ВОНА НЕ НАВЧИ­ЛА НАРОДИ.

ГЕГЕЛЬ

ІСТОРІЯ ЗМУШЕНА ПОВТОРЮВАТИСЬ, ТОМУ ЩО НІХТО ЇЇ НЕ СЛУХАЄ.

Л. ПІТЕР

ІСТОРІЯ НЕ ПОВТОРЮЄТЬСЯ - ПРОСТО ІСТОРИКИ ПОВТОРЮЮТЬ ОДИН ОДНОГО.

К. РОДЖЕРС

ІСТОРІЯ ПИШЕТЬСЯ ЗА СЦЕНАРІЄМ ПРАВЛЯЧОЇ ВЕР­ХІВКИ.

Ю. РИБНИКОВ

ІСТОРІЯ ПОВТОРЮЄТЬСЯ ДВІЧІ - СПОЧАТКУ У ВИ­ГЛЯДІ ТРАГЕДІЇ, ПОТІМ У ВИГЛЯДІ ФАРСУ.

ПЕРЕФРАЗОВАНИЙ К. МАРКС

ІСТОРІЯ ПОВТОРЮЄТЬСЯ, ТОМУ ЩО НЕ ВИСТАЧАЄ ІСТОРИКІВ ІЗ ФАНТАЗІЄЮ.

ПІСЛЯ ОЧИЩЕННЯ ІСТОРІЇ ВІД БРЕХНІ НЕ ОБОВ’ЯЗКОВО ЗАЛИШАЄТЬСЯ ПРАВДА, ІНОДІ - ЗОВСІМ НІЧОГО.

С. ЛЕЦ

ІСТОРІЯ ПОВТОРЮЄТЬСЯ.

ПЕРЕФРАЗОВАНИЙ ФУКІДІД

ІСТОРІЯ ПОЧИНАЄТЬСЯ ТОДІ, КОЛИ ВЖЕ НІЧОГО НЕ­МОЖЛИВО ПЕРЕВІРИТИ.

В. ВЕРХОВСЬКИЙ

ІСТОРІЯ, ВЛАСНЕ, НЕ ІСНУЄ, ІСНУЮТЬ ЛИШЕ БІО­ГРАФІЇ.

Р. ЕМЕРСОН

ІСТОРІЯ - СКАРБНИЦЯ НАШИХ ДІЯНЬ, СВІДОК МИНУ­ЛОГО, ПРИКЛАД І ПОВЧАННЯ ДЛЯ СЬОГОДЕННЯ, ЗАСТЕ­РЕЖЕННЯ ДЛЯ МАЙБУТНЬОГО.

М. СЕРВАНТЕС

ІСТОРІЯ ЛЮДСТВА - ЦЕ ІСТОРІЯ ЗЛА НА ЗЕМЛІ.

ПЕРЕМОЖЦІ І ПЕРЕМОЖЕНІ МАЮТЬ З ІСТОРІЇ РІЗ­НІ УРОКИ.

В. ШВЕБЕЛЬ

ЖИТТЯ ГЕРОЇВ ЗБАГАТИЛО ІСТОРІЮ, А ІСТОРІЯ ПРИКРАСИЛА ПОДВИГИ ГЕРОЇВ.

Ж. ЛАБРЮЙЕР

ІСТОРІЯ НІЧОМУ НЕ УЧИТЬ, А ТІЛЬКИ КАРАЄ ЗА НЕ­ЗНАННЯ УРОКІВ.

В ІСТОРІЇ МИ ДІЗНАЄМОСЯ БІЛЬШЕ ФАКТІВ І МЕН­ШЕ РОЗУМІЄМО СЕНС ЯВИЩ.

КЛЮЧЕВСКИЙ

ІСТОРІЯ СВІТУ - ЦЕ БІОГРАФІЯ ВЕЛИКИХ ЛЮДЕЙ.

Т. КАРЛЕЙЛЬ

ІСТОРІЯ - НАШІ КОРЕНІ. БЕЗ НИХ НЕ МОЖЛИВЕ ЖИТТЯ СЬОГОДНІ І В МАЙБУТНЬОМУ.

М. АМОСОВ

НАВІТЬ БОГИ НЕ МОЖУТЬ ЗМІНИТИ МИНУЛЕ.

АГАФОН

НАША ІСТОРІЯ Є ІСТОРІЄЮ ВЕЛИКИХ ЗАЛЕЖНОС­ТЕЙ.

О. ШПЕНГЛЕР

РОСІЙСЬКА ІСТОРІЯ ДО ПЕТРА ВЕЛИКОГО - ЦІЛКО­ВИТА ПАНАХИДА, А ПІСЛЯ ПЕТРА ВЕЛИКОГО - ОДНА КАРНА СПРАВА.

Ф. ТЮТЧЕВ

ТІ, ХТО ТВОРИТЬ ІСТОРІЮ, ЧАСТО ЗАОДНО Й ФАЛЬ­СИФІКУЮТЬ ЇЇ.

В. БРУДЗИНСЬКИЙ

УСІ ІСТОРИЧНІ ЗАКОНИ МАЮТЬ СВІЙ СТРОК ДАВ­НОСТІ.

М.-ЕШЕНБАХ

ХТО ВИНЕН, ЩО, КРІМ ІСТОРІЇ, МИ НІЧОГО НЕ ВМІ­ЄМО РОБИТИ?

Б. КРУТІЄР

АРХЕОЛОГИ ВИКОПУЮТЬ ІЗ ЗЕМЛІ ІСТОРІЮ, ЯКУ ЗА­КОПАЛИ ПОЛІТИКИ.

Г. ЛАУБ

ЖОРНА ІСТОРІЇ ВИРОБЛЯЮТЬ ПИЛ ВІКІВ.

І. ІВАНЮК

МИ ЗАХОПЛЮЄМОСЯ СТАРОВИНОЮ, АЛЕ ЖИВЕМО СУ­ЧАСНІСТЮ.

ОВІДІЙ

В ІСТОРІЇ ЗА ВСЕ ВІДПОВІДАЮТЬ НАЩАДКИ.

В. КОНЯХИН

УВІЙТИ ДО ІСТОРІЇ ВАЖЧЕ, НІЖ ПОТРАПИТИ В НЕЇ.

В. ДОМИЛЬ

МИНУЛЕ ВЧИТЬ СЬОГОДЕННЯ НЕ ПОВТОРЮВАТИ ПО­МИЛОК У МАЙБУТНЬОМУ.

Л. ЛЕОНОВ

МУДРІСТЬ Є ДОНЬКА ДОСВІДУ.

ЛЕОНАРДО ДА ВІНЧІ

ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ Є ІСТОРІЄЮ ПЕРЕМОГ ЛЮДЕЙ НАД ЛЮДЬМИ.

ЖЕРОМСЬКИЙ

ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ Є СУМОЮ ВСЬОГО ТОГО, ЧОГОМОЖНА БУЛО Б УНИКНУТИ.

Б. РАССЕЛ

ЗАВЖДИ ПАМ’ЯТАЙ МИНУЛЕ. СТАЦІЙ

 

 

Категорія: Кабінет історії | Додав: Новатор (21.11.2016)
Переглядів: 299 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar